دندان ها بجز نقش مهمی که در خوردن غذا دارند در زیبایی چهره نیز تاثیر زیادی دارند بنابراین سلامت آنها از اهمیت خاصی برخوردار است . استفاده از نخ و خلال دندان برای بهداشت دهان و دندانها الزامی است .

خلال دندان زمانی کارآیی دارد که تکه‌‌‏های غذای بین دندانها قابل مشاهده باشد. خلال می‌‌‏تواند فقط این تکه‌‌‏های مشخص را از لابلای دندان‌‌‏ها خارج کند. اما رسوبات روی دندان و دور و زیر لثه را که موجب بوی بد دهان می‌‌‏شوند را تمیز نمی‌‌‏کند.

درحالی که نخ دندان ضمن خارج کردن خرده‌‌‏های غذا، رسوبات نامرئی و بزاق دهان را از روی دندانها و لثه پاک می‌‌‏کند. همچنین استفاده از خلال دندان بسیار سختتر بوده و برای لثه‌‌‏ها هم مضر است. استفاده مکرر آن سبب عقب نشینی لثه‌‌‏ها میشود. همچنین با تولید فضاهای ناخواسته بین دندانها،. امکان تجمع غذا را در اطراف دندانها بیشتر می‌‌‏کند.

نخ دندانها از نخهای نایلونی به ضخامت های مختلف و با اسانس های خنک کننده دهان تولید می‌‌‏شوند و می‌تواند حاوی فلوراید یا بدون آن باشند.

کمان دندان محصولی نوین است که هم کار خلال و هم کار نخ دندانت را برای شما به راحتی انجام میدهد.

استفاده از نخ دندان به مراتب بهتر و مفیدتر از خلال دندان است و بایستی حداقل یک بار در روز استفاده شود. بهترین زمان قبل از خواب است چراکه دهان چند ساعت بی تحرک مانده و باکتریها در این فرصت طلایی رشد کرده و باعث فاسد شدن دندانها می‌‌‏شوند.

نخ دندان؛ کارایی خلال و نخ دندان تقریبا شیه به هم است. اما با توجه به سه ویژگی زیر نخ دندان برتری هایی دارد. این سه ویژگی عبارتند از:

  • بسته بندی بهداشتی: نخ دندان درون بسته بندی مناسبی قرار دارد و کمتر در معرض آلودگی های محیطی قرار می‌گیرد.
  • جنس نرم و لطیف تر: نخ دندان های نازک و لطیف آسیبی به لثه وارد نمی کنند.
  • طرز استفاده ساده: هیچ یک از انواع خلال دندان ، حتی خلال های پلاستیکی که نسبت به بقیه انعطاف پذیری بیشتری دارد، در تمیز کردن بین دندان ها به خوبی نخ دندان عمل نمی‌کند؛ نخ دندان با توجه به شکل پذیری زیاد و نازک تر بودن به راحتی بین دندان ها می رود و مواد باقی مانده را خارج می کند.