عوامل زیادی دست به دست هم می‌دهند تا کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم با ایده‌آل‌هایمان فاصله داشته باشد. دود سیگار، طبخ غذا، سرویس بهداشتی، تعریق مداوم در محیط و … همه و همه از عوامل شکل‌گیری بوی ناخوشایند در محیط هستند. عواملی که تقریبا هیچ راهی جز استفاده از بوگیر و خوشبو کننده هوا به رفع موثر و قطعی آن‌ها کمک نمی‌کند.

خوشبو کننده‌های هوا، محصولاتی هستند که از خود، رایحه‌ای منتشر می‌کنند. استفاده از خوشبو کننده هوا، یکی از روش‌های فوری برای خوشبو کردن محیط است. این محصول برای تأمین رایحه در فضا یا پوشاندن بو و یا برای هر دو مورد استفاده می‌شود.

انواع بوگیر و خوشبو کننده ی هوا

انواع خوشبو کننده هوا در مدل‌های دستی و اتوماتیک تولید می‌شوند و یکی از لوازم ضروری منازل، دفاتر، شرکت‌ها، باشگاه‌ها و … هستند. و به‌صورت مایعات، پخش کننده‌های فتیله، مواد جامد، مهره‌ها، ژل ، گلدان ،روغن، شمع‌های معطر، دیسک‌های آویز ، اسپری، و… وجود دارند. این محصولات به شکل فعال یا غیرفعال، با انتشار فوری ، متناوب یا مداوم رایحه، همراه هستند. همچنین از طریق دستگاه‌های تهویه هوا یا سرمایشی و گرمایشی و دستگاه‌های مخصوص انتشار خوشبو کننده هوا که به شکل برقی و مکانیکی نیز وجود دارند، می‌توان برای پخش رایحه خوشبو کننده های هوا استفاده نمود.

استفاده بیش از حد از خوشبو کننده‌های هوا، محیط را نه تنها برای تنفس، بهتر نمی‌کند، بلکه این‌کار را دشوارتر می‌سازد. این محصولات از انواع مواد شیمیایی تشکیل شده‌اند و با کاهش غلظت هوای مورد نیاز برای تنفس،  اثرات سوء جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت

برای رهایی از بوی نامطبوع در یک مکان، ابتدا باید هوای داخل را به کمک لوازم تهویه هوا یا با باز کردن در و پنجره و … جابه‌جا کرد . و بعد از کاهش بو، باید همچنان تهویه هوا فعال بوده یا درب و پنجره باز باشد، سپس می‌توانید خوشبو کننده را به میزان بسیار کم، آن‌هم با فاصله زمانی، اسپری کنید. باید در نظر داشته باشید که از خوشبو کننده هوا برای ایجاد حس خوب استفاده می‌کنید نه برای ایجاد مشکلاتی در تنفس و در نهایت ایجاد حس بد