شستشوی موی سر به منظور تمیز کردن مو از آلودگی و چربی انجام می‌شود . همواره چربی موی سر مورد سرزنش قرار می‌گیرد. اما باید توجه داشت که سبومی که پوست سر تولید می‌کند، برای سلامت و درخشندگی مو حیاتی است. بنابراین استفاده از شوینده های خوب  برای مو امری حیاتی است .

مهمترین عملکرد شامپو، تمیزکردن مو و پوست سر و برطرف نمودن چرک و آلودگی از روی سطح آن است. البته پاک کنندگی یک شامپو امروزه، ویژگی مشترک همه شامپوها به شمار می آید و رقابت شامپوها بر سر مساله زیبا نمودن موی سر همزمان با پاکیزگی سطح آن است.

زیبایی های مو که می توان از شوینده های انتظار داشت:

درخشش و تلالو ، نرمی ، قابلیت اداره و فرم دهی ، انبوه به نظر آمدن ، سهولت شانه خوری

نرم کننده مو

نرم کننده‌ها از موادی تشکیل شده اند که در ساختار مولکولی آن بار مثبت دارند. خنثی شدن بار الکتریکی مو به کمک نرم کننده ها موجب صاف شدن کوتیکول مو می شود و در نتیجه مو حالت پذیرتر و درخشان تر می شود. پس هر چه مو خشک تر باشد بیشتر به نرم کننده نیاز دارد

اجزای سازنده انواع شوینده های مو

عوامل پاک کننده: دلیل اصلی استفاده از شامپو تمیز کردن مو می باشد. چربی، گرد و خاک وآلودگی ها به کمک این عامل شسته می شوند و از بین می روند.
عوامل حالت دهنده: این عامل به نرم شدن موها و خوش حالت شدن آن کمک می کند.
 افزودنی های مجاز: ترکیباتی هستند که غلظت و pH شامپو را تنظیم می‌کنند.
عوامل نگهدارنده: میکروب ها و قارچ ها در شامپو های بدون مواد نگهدارنده تولید میشوند. زیرا در محیط هایی که آب وجود داشته باشد رشد قارچ ها و میکروب ها سریع اتفاق می افتد.
عوامل مربوط به شکل ظاهری: ترکیباتی هستند که به شامپو اضافه می شوند تا شکل و ظاهر محصول جذاب تر شود مانند رنگ ها و اسانس ها.
عوامل فعال دارویی: عوامل ضد شوره یا انواع ویتامین‌ها که رطوبت پوست و مو را حفظ می کند