عطر و ادکلن و اسپری

عطر و ادکلن محصولی محبوب با رایحه های مختلف است. رایحه ها و برندهای متنوع گاه انتخاب را برایمان دشوار می کند

فرق بین عطر و ادکلن تنها در ميزان غلظت عصاره روغني سازنده بوهاي مختلف است. بديهي است هر قدر غلظت عصاره روغني در يك بو بيشتر باشد، ماندگاري اش بيشتر خواهد بود

غليظ ترين عصاره، عطر یا perfume نام دارد با غلظتی بین 20 تا 30 درصد خالص‌ترین و ماندگارترین بوهاست و در عین حال گرانترین نوع عطر است.

2-  بعد از آن به ترتیب، Eau de Perfume با غلظتی در حدود 15 تا 20 درصد رایج ترین نوع عطر است كه ماندگاری مناسبی دارد و به گرانی عطر هم نیست.

3- ادو تویلت (Eau de Toilette) در حدود 5 تا 15 درصد غلظت داشته بوی ملایمی دارد که ماندگاری‌اش متوسط است.

4-  آخر از همه ادکلن (Eau de Cologne) است که در واقع همان ادو تویلت (Eau de Toilette) است، بویی ملایم دارد و ماندگاری‌اش نیز به همان اندازه است.

5- در افتر شیوهای مخصوص آقایان کمترین مقدار عصاره روغنی بکار می‌رود به همین دلیل دوام بوی آن از بقیه كم‌تر است.

انواع عطرها

  1. پرفیوم
    پرفیوم ها دارای 20 تا 40 درصد اسانس خالص و روغنی هستند. پس اگر صبح از این نوع عطر بزنید، به نظر می رسد تا عصر، رایحه آن را احساس کنید. پرفیوم ها بیشترین میزان غلظت اسانس معطر را دارند.
    همین امر موجب می شود، ماندگارتر باشند. اغلب عطرهای پرفیوم تا 6 الی 8 ساعت باقی می مانند. البته پرفیوم ها نسبت به دیگر نمونه های ادکلن و عطر گران تر هستند.
  2. ادو پرفیوم
    رتبه دوم از نظر غلظت به ادوپرفیوم اختصاص دارد. EDP یا همان ادو پرفیوم ها بو و رایحه ای سبک تر دارند و در مقایسه با نمونه های پرفیوم ارزان تر هستند. ادو پرفیوم ها 15 تا 20 درصد دارای عصاره خالص هستند.
  3. ادو تویلت
    روی شیشه ادو تویلت ها اغلب EDT را مشاهده می کنید. در ترکیبات ادو تویلت ها 5 تا 15 درصد از اسانس روغنی به کار می رود. ادو تویلت ها در شرایط معمولی بین 4 تا 5 ساعت ماندگاری دارند.
    در ادو تویلت ها اغلب روی نت های آغازین تأکید می شود. خرید عطر زنانه یا مردانه ادو تویلت از انواع ادو پرفیوم و پرفیوم به صرفه تر است.
  4. ادکلن
    ادوکولن یا EDC در مقایسه با سه نوع پیشین دارای غلظتی کمتر از اسانس های روغنی هستند. درحقیقت، حدود 2 تا 7 درصد از اسانس های روغنی خالص در تولید ادکلن به کار می رود.
    ماندگاری رایحه ادکلن حدود 2 ساعت است. ازآنجاکه اغلب محصولات مردانه در شمار نوع ادکلن هستند، باور غلطتی وجود دارد که براساس آن گمان می کنند ادکلن ها فقط مخصوص آقایان هستند!
    ادکلن ها فقط دارای 3 درصد از عصاره هستند. به همین خاطر، برای افرادی که عطری بسیار ملایم و سبک دوست دارند، گزینه ای مناسب به شمار می روند. اغلب برای مهمانی ها از ادو پرفیوم و پرفیوم استفاده می شود و برای مصرف روزانه، اوفرش ها و ادو تویلت ها پرطرفدار هستند.

 

میزان ماندگاری و نوع رایحه عطر و ادکلن به نوع پوست و علایق شما بستگی دارد بنابراین به کسی اجازه ندهید برای شما انتخاب انجام دهد. قبل از خرید عطر حتما آن را تست کنید.

 

چگونه عطر را تست کنیم؟

1- عطر را در قسمت داخلی مچ و قسمت داخلی آرنج خود اسپری کنید.

2- اگر قصد بویدن چند عطر را دارید، در فاصله هر دو عطر مقداری پودر قهوه را بو کنید تا مشام شما از عطر قبلی خالی شود و قابلیت انتخاب نوع رایحه را داشته باشید.

3- عطرها معمولا دارای چند نت هستند که بهتر است اجازه دهید همه نت‌های عطر را درک کنید، برای همین در خرید عطر عجله نکنید.